Saturday, December 13, 2008

kisah mangga

ini bukan kisah manga as in anime manga Jepun ataupun manga/padlock...
ini juga bukan kisah brand MNG yang menjadi kegilaan ramai wanita di dunia ini...
this is the story about mangga or dikenali lebih as mango...


rumah aku memang ada byk pokok mangga ...
kalau x silap aku.. aku ada lebih kurang 5-6 pokok mangga..
mangga masam la .. mangga manis.. mangga epal...
mangga manis rumah aku sememangnya sedap.. malang sekali .. sering menjadi habuan burung2..
belum sempat mangga manis aku nak gugur dah menjadi habuan burung..
so yang tinggal adalah mangga2 masam yg sering gugur tak henti henti...
mangga2 ni my mum selalu buat jeruk mangga ... (sebab masam dan tdk begitu enak dimakan begitu shj...)

beberapa hari yang lalu rakan2ku balik utk cuti sem...
mereka memang menggemari mangga jeruk ni..
aku pun x tahu kenapa.. padahal resipi nyer cuma pkai gula dan garam je..
so mereka pun request dkat my mum utk buat jeruk mangga..
malangnyer/// byk buah mangga tlh dijolok oleh my maid ...
so tak byk la buah mangga yang ada...

petang td// my mum pun panggil aku utk menjolok mangga yang tak berapa nak ada..
aku pun turun ke bawah...
kebanyakkan mangga yang dah jatuh merupakan mangga yg dah masak...
my mum pun suruh la aku jolok...
aku pun try lah menjolok ngan 'rake' ...aku dah try pkai kayu tapi gagal..

.
ni 'rake' aku x tau benda ni panggil apa dalam b.m

disebabkan diriku yg x berapa nak tinggi .. aku agak gagal dalam cubaan menjolok mangga..
sudahla mangga tak jatuh.. kaki ku menjadi habuan nyamuk sebab aku begitu berani turun ke bawah dgn seluar pendek ...
aku pun mengambil kayu yang lebih panjang..
pergh ... berat pulak ...
hmph tak boleh jadi .. my mum turut membantu aku utk memegang kayu itu..
akhirnya...
setelah lama berusaha menjolok...
jatuh tiga biji mangga muda...

aku tdk mampu meneruskan lagi perjuanganku...
kakiku habis digigit nyamuk...setan betul.. tapi xpe... semua ni sebab mum aku semangat betul nak bg rakan2 ku menjamah jeruk mangga walaupun mangga pun xbyk//

kata tukang cerita: jerry , zella, mum aku sudah buat tu jeruk mangga .. bisuk buleh makan sudah tu

2 comments:

  1. wah. saya terharu ko sanggup bersusah payah. berani siot ko trun pkai sluar pendek. nnt kena denggi. aiya. jasa dikenang. simpan nnt sia dtg

    ReplyDelete
  2. Wah. Murah rezeki kau nnt, jgn complain.

    ReplyDelete