Thursday, December 25, 2008

kisah lemon la pulak

hari itu aku bersama mama aku ke supermarket..
aku suka ke supermarket bersama parents aku..
parents aku umpama 'atm machine bergerak'...hehe.. kalo aku di uni aku mesti ragu2 untuk membeli belah...takut2 hujung minggu sudah tidak ada wang lagi utk dicucuk di dinding..
membeli belah bersama parents aku memang best.. kerana aku tdk ragu2 mengambil barangan yang dipamerkan di atas rak..\

so pada hari itu ..
aku telah membeli lemon pulak ..
dengan harapan nak buat lemonade.. kononnya nak jual di depan rumah aku ..
ntah apa la tebiat aku .. tapi 'sesekali ku rasa teringin' sedutan sebuah lagu berlegar di mindaku...

sekembalinya aku di rumah ..
parents aku sibuk memasak .. aku pun sibuk memerah lemon juice...
setelah aku perah aku pun masak air untuk mencairkan gula..
sementara aku menunggu air utk masak.. aku pun pegi menonton tv...
semasa aku menonton tv aku terdengar bunyi papa aku mencuci pinggan di dapur
( oh bgus jugalah .. aku pun malas nak cuci pinggan hari ni .. bisik hati kecilku)

setelah air masak aku pun kembali ke dapur...
setelah aku mengacau gula dan air panas.. aku pun pegi utk mengambil jus lemon yang telah diperah sebentar tadi...
aku mencari extract jus lemon itu... malangnya gagal.. tidak kelihatan di mana mana
tiba tiba aku menjerit..

papa aku telah mencuci sekali bowl jus lemon yang aku telah perah itu..
sekaligus membuang sekali extract jus lemon itu..
hmm .. nasib baik ada lemon sebiji lagi... kalo tak mesti aku kempunan...

LEMONADE

what u need
lemons
sugar

water

ice


  • mula mula extract jus lemon menggunakan peng-extract jus ataupun guna saja teknik naked chef,Jamie Oliver.. perah saja guna tangan
  • lepas tu.. dilute kan gula ngan air panas
  • then.. campur extract jus lemon ngan gula yang telah di-dilute ngan air sehingga cukup rasa
  • sejukkan dalam peti sejuk
  • hidangkan dengan ice utk kenikmatan yang lebih masyuk

kata tukang cerita : zella bilang lemonade aku sedap tapi masam sikit... hehe

1 comment:

  1. oh saya tau tu lagu. sesekali ku rasa teringin-lagu shima kan??

    ya sedap i2 lemonade. nex tym kta buli jual

    ReplyDelete