Saturday, August 29, 2009

daerah sembilan

went to the muvies last thursday ...
pergi sunway pyramid bersama2 rakan lain lalu bersetuju untuk menonton 'district 9'
trip kami ke sunway pyramid bersempena dengan burfday abang sh..
(abang sh dah 21 years old!!! so when are we gonna hit the clubs?? ;p)

aku rasa entri aku kadang2 panjang sebab aku byk melencong
ok so back to the main point ...
aku memang dah lama nak menonton crita 'district 9' tapi tak berkesempatan (aku kan bz ;p)
.:spoiler alert:..:spoiler alert:.
aku ingat muvi ni macam crita sci-fi yang serious dan matang ...
tapi sebenarnya tidak.. muvi ni seperti sci-fi plus a little bit touch of comedy ...(beza tu.. serius)

the muvi is about cam-udang-kinda aliens yang stranded dkat bumi which is district 9 la...
when the 'udang' starts to get aggresive and kacau-ing the people around Johannesburg, penduduk kampung Johannesburg mula menimbulkan protest untuk memindahkan 'udang'2 ini ke tempat lain ...

this is when geeky-bodo-bodo dan tak berapa disukai bapa mertua guy , Wikus Van De Merwe, hero dalam crita ni comes in ...
Wikus is in charged to make sure that this udang sign the letter saying that diorg akan di-relocated ke tempat baru ...
Wikus yang sibuk menjalankan tugas dia secara tidak lansung terkena 'udang' fluid yang menyebabkan dia bertukar menjadi 'udang'...di sini gak kita dapat lihat drama percintaan between wikus dan bini dia yang sempat aja diselitkan ke dlam muvi....
bermula la peralihan diri wikus dari a law abiding man into pengkhianat negara yang berkomplot ngan udang ...

wikus berkomplot dengan christopher johnson(aku memang plg suka ngan watak christopher johnson) dlam sama2 untuk membantu alien ni untuk pulang ke rumah ....
christopher johnson is an alien - (wtf... nama alien tu christopher johnson ??? time ni aku dah gelak2 dah kat panggung)

mungkin apa yang menyebabkan crita ni boleh belah ..
mungkin sebab dari teknik penceritaan documentary ...ala ala 'blair witch project' bley pening gak ar lama-lama..
tapi bolehla crita ni takde la best betul tapi mungkin lain la...
Wikus Van De Merwe: Get your fokkin' tentacle out of my face!

kata tukang cerita::::::: hmm ... aku terasa diri aku macam christopher johnson plak...
nak balik rumah tapi tak dapat... cerita pasal udang di entri ni menyebabkan aku nak makan sambal udang mak aku pulak .....~ :S

0 comments:

Post a Comment