Wednesday, April 21, 2010

ye aku baca paper the star online kalo aku tak membeli newspaper

ye aku baca the star online 
kalo aku tak beli newspaper pada hari tu


aku tak tau kenapa aku suka baca newspaper. nak kata suka tu takla . tapi macam terbiasa. 
tapi aku rasa aku dpat these genes dari belah mak aku
arwah nenek aku setiap hari baca 5 jenis newspaper berlainan
anda kagum ?? aku lagi kagum . dari surat khabar bahasa malaysia ke surat khabar jawi
bila aku balik kampung aku ber-tanyakan soalan ini kepada nenek aku
aku : atuk besok ada exam eh ? *but arwah nenek aku buat tak layan je
mak aku pun suka baca paper gak. bapak aku plak , hmmm aku rasa dia baca paper sebab dia perlukan bahan bacaan ketika melabur amanah saham.
_________________________________________________

ok hari tu aku baca the star online
synopsis - ok article ni kata malaysians ni skrang tak tido malam dan meng-indulgekan diri kepada favourite malaysian pastime iatu makan kat kedai mamak pada tengah malam
menyebabkan ramai org kat malaysia ni obese
sebab makan kedai mamak malam-malam

Health Minister Datuk Seri Liow Tiong Lai kataaaaaaa
it has to change , it's an unbalanced diet eating late at nite
ok health minister ni rupanya vegetarian bolehla nak kata unhealty la
makan sayur je tak tau keperluan org biasa yang omnivor cam kitaorg ni  

aku bukan la peminat kedai mamak
serious bukan a fan of mamak 
i see kedai mamak more like a savior kat kitaorg ni yang hidup nocturnal
sebab aku kalo lapar aku tak bley pikir , biasanya kalo tak tido malam tu lapar la
and bila dah penat , kita memang tak bother pun nak masak ataupun nak buat air untuk diri sendiri
hidup zaman kini semua kita nak instant , kedai mamak memang cepat, murah dan senang untuk dikunjungi
seriously , kalo takde kedai mamak sape la nak masakkan aku roti bkar ke - roti canai ke

aku rasa apa yang ko lah penentu segalanya
sebab ko yang order apa yang ko makan
kalo ko rasa benda tu menggemukkan jganla order .simple macam simplysiti
*siti dah kuarkan range makeup dia sendiri . korang tau tak ?? dah byk sgt duit tak tau dah nak buat apa lagi  
kalo rasa roti canai tu tak elok roti bakar kan ada , chapati ke
aku hargai adanya mamak kat malaysia ni . sebab kiranya dia mcam membantu gak aku yang hidup nocturnal ni

article ni dibalas balik oleh president Persatuan Pengusaha Restoran Muslim Malaysia


ni dalam sinopsis rekaan aku sendiri 
asal korang nak pin point kedai mamak je? walhal nyer byak lagi kedai 24 hours yang lebih menggemukkan 
. i think he is trying to blame fast food joints mainly McD. 
and true enough the article written in the newspaper was biased enough to make a chart about how unhealthy on foods served in kedai mamak .  
plus he said that KONONYA mamak food ni ada dia nyer kebaikan ar 
CONTOHNYA :  
tumeric powder a.k.a kunyit  dan cili yang bley combat flu and other diseases katanya la .* how far true is this statement , i don't really know. Google it up .

to me , kita ni kalo tak makan tengah2 malam benda yang berminyak/goreng ke atau apa2 yang sewaktu denganya , bukan org malaysia agaknya . benda ni memang dah jadi lifestyle kita , nak buat camana. it's just for you yourself to decide whether it is healthy or not. don't blame the 24 hours restaurant , blame yourself. 

coretan ikhlas dari tukang cerita,
yang bukan peminat kedai mamak 

2 comments:

  1. yes im a big fan of the star and nst online. buying newspapers will only kill more trees and my money! ive read that last week's article too and i agree 100% mamak cannot be blamed! fast food is waaaay more unhealthy than mamak. ada ka dorang konon tdk mau buat mamak 24 hours. wth! sekian.

    ReplyDelete
  2. Mamak culture is the best thing ever to be born out of Malaysia. Period.

    Apart from Nicol David and Siti Nurhaliza. and Rozita Che Wan.

    ReplyDelete